Ortofotomapy z dronów i NMT

Precyzyjne pomiary z dronów pod projektowane inwestycje.

Zobacz nasze realizacje

 

 

Ortofotomapy dawniej i dziś

Pojęcie ortofotomapy jeszcze kilkanaście lat temu było zarezerwowane do celów stricte geodezyjnych. Wykonywało się je z pułapu specjalnie przygotowanych do tego samolotów, a po wyniki opracowań trzeba było się zgłosić – po uiszczeniu odpowiedniej opłaty to odpowiedniego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej. Jeśli chodzi o oficjalną drogę (dokumenty z przysłowiową „pieczątką”) – niewiele się zmieniło, wciąż musimy płacić za te materiały, aczkolwiek są one już łatwiej dostępne przez kanały internetowe.

W praktyce obecnie dla przeciętnego użytkownika nie ma sensu pobierać płatnych materiałów, gdyż są one powszechnie dostępne w przeróżnych serwisach mapowych takich jak google maps czy regionalne geoportale. Uwolnienie tych danych stanowiło wielki przełom dla branży budowlanej – na istniejące ortofotomapy można nakładać cyfrowo inne warstwy, np. z projektami nowych inwestycji czy niewidocznymi sieciami urządzeń podziemnych.

Ortofotomapy z drona

Skoro zatem ortofotomapą są tak powszechnie dostępne, po co wydawać kolejne pieniądze i zamawiać ortofotomapy z drona? Otóż dzisiejszy świat ma to do siebie, że ulega dużym zmianom cywilizacyjnym. W miejscu gdzie jeszcze dwa lata temu było szczere pole, dziś może stać już nowo wybudowane osiedle. Ortofotomapy w/w portalach niestety ze względu na skalę działać niezbędnych do ich powstania (przygotowanie sprzętu, pozyskanie zgód na loty, organizacja) wykonywane są co najwyżej w interwale 1 roku (np. obszar Warszawy) i z tego względu często szybko tracą na aktualności.

Ponadto niektóre zastosowania ortofotomapą wymagają stosunkowo dużej rozdzielczości. Standardowa ortofotomapą wykonana z samolotu pokładowego posiada rozdzielczość maksymalnie 5cm. Ortofotomapy z dronów pozwalają na osiągnięcie rozdzielczości nawet 1cm, co może być przydatne np. w analizie rys i spękań.

Ortofotomapa z drona PKIG

 

 

 

Ortofotomapa… czy ortomozaika?

Obecnie trwa spór czy produktom otrzymanym z wykorzystaniem dronów można przypisać pojęcie ortofotomapą. Zgodnie z definicją zawartą w polskim prawem sprzęt użyty przy fotogrametrii z dronów nie spełnia technicznych wymogów pozwalających na wykonanie ortofotomapy. W praktyce jednak braki w sprzęcie nadrabia obecnie dostępne oprogramowanie, dzięki któremu jesteśmy w stanie przygotować identyczny produkt zarówno z wykorzystaniem dronów jak i samolotów załogowych.

ortomozaika

Numeryczne Modele Terenu

Nie sposób nie wspomnieć tutaj o produkcie pośrednim przy powstawaniu ortofotomapą jakim jest Numeryczny Model Terenu. Jest on przede wszystkim niezbędny do utworzenia powierzchni rzutowania zdjęć, jednak ma swoje zastosowanie także w wizualizacji terenu oraz analizach np. przyrostów mas ziemnych.

 

 

 

 

Numeryczny model terenu

Ortofotomapy i Numeryczne Modele Terenu w nadzorach budowy

Od dłuższego czasu obserwujemy na rynku bardzo pozytywny trend polegający na cyklicznych nalotach nad budowami dróg ekspresowych i autostrad. Takie naloty mają za zadanie dostarczać precyzyjnych informacji o postępach budowy oraz pozwalać na analizy i sporządzanie raportów odnośnie zgodności z projektem budowlanym.

W PKIG jesteśmy mocno wyspecjalizowani do tego typu zadań. Na dzień dzisiejszy (końcówka 2019r.) mamy zakontraktowane umowy na nadzór ponad 100km dróg. Posiadamy niezbędny sprzęt w postaci płatowca Birdie od Flytech z precyzyjnym systemem pozycjonowania GPS – PPK oraz odpowiednie oprogramowanie.

Nasze opracowania udostępniane są w formie przeglądarki on-line, dzięki czemu można je przeglądać na każdej klasy urządzeniu z dostępem do internetu. Przeglądarka jest w pełni dostosowana do wymogów GDDKiA zawartych w dokumentach SIWZ.

ortofotomapa-droga
birdie

Skontaktuj się z nami

Jesteś zainteresowany współpracą? Zadzwoń lub napisz do nas - odpowiemy na wszelkie pytania.

+48 505 855 876

napisz do nas